Turer 2019

Dagsturen iår går til Lysefjorden & Sirdal.

Tirsdag 4. juni 2019 Avreise fra Stavanger Bussterminal (Jernbanen) kl 0800

- fra Sandnes Bystasjon  kl. 0815

Buss fra Boreal Reiser med sjåfør og lokalguide møter for avreise. Servering av bussfrokost underveis.

Første etappe går til Lauvik hvor turistferjen venter på oss med avgang kl 09:30.

Lysefjorden er en av Norges mektigste fjorder. Den 42 km lange fjorden er fylt med opplevelser som Prekestolen, «Fantahålå», Kjerag, gamle gårdsbruk, fosser, geiter, seler, idylliske øyer og storslått natur. Guiding underveis.

Ankomst Lysebotn kl. 11.30.

VI kjører hårnålsvingene opp til «Ørneredet» hvor dagens middag, hovedrett; kjøttkaker med tilbehør, dessert og kaffe venter på oss. Mens vi spiser nyter vi den spektakulære utsikten før vi kjører mot Sirdal.

Her besøker vi Sirdal Fjellmuseum hvor vi finner en samling av flere bygg og gjenstander som viser den gamle bygdekulturen i Sirdal. Det eldste huset er fra 1770 årene. Inne i hovedbygningen viser museumsutstillingen glimt fra dagliglivet i Sirdal gjennom flere generasjoner. Bruk og høsting av naturen var en viktig del av dagliglivet.

Det er også mulig å se film fra Sirdal ved fjellmuseet. Filmen gir glimt fra den langstrakte kommunen gjennom alle fire årstider. Natur, kultur og folkeliv skildres.

Vi fortsetter gjennom hyttebyen Hunnedalen. Vi tar en avstikker til Gloppedalsura som blir omtalt som Nord-Europas største steinrøys. Den består av rasblokker som raste for ca. 10 000 år siden.

Mette av dagens mange inntrykk går turen tilbake til Sandnes og Stavanger.