Turer 2019

Dagsturen iår går til Lysefjorden & Sirdal.

Tirsdag 4. juni 2019 Avreise fra Stavanger Bussterminal (Jernbanen) kl 0800

- fra Sandnes Bystasjon  kl. 0815

Buss fra Boreal Reiser med sjåfør og lokalguide møter for avreise. Servering av bussfrokost underveis.

Første etappe går til Lauvik hvor turistferjen venter på oss med avgang kl 09:30.

Lysefjorden er en av Norges mektigste fjorder. Den 42 km lange fjorden er fylt med opplevelser som Prekestolen, «Fantahålå», Kjerag, gamle gårdsbruk, fosser, geiter, seler, idylliske øyer og storslått natur. Guiding underveis.

Ankomst Lysebotn kl. 11.30.

VI kjører hårnålsvingene opp til «Ørneredet» hvor dagens middag, hovedrett; kjøttkaker med tilbehør, dessert og kaffe venter på oss. Mens vi spiser nyter vi den spektakulære utsikten før vi kjører mot Sirdal.

Her besøker vi Sirdal Fjellmuseum hvor vi finner en samling av flere bygg og gjenstander som viser den gamle bygdekulturen i Sirdal. Det eldste huset er fra 1770 årene. Inne i hovedbygningen viser museumsutstillingen glimt fra dagliglivet i Sirdal gjennom flere generasjoner. Bruk og høsting av naturen var en viktig del av dagliglivet.

Det er også mulig å se film fra Sirdal ved fjellmuseet. Filmen gir glimt fra den langstrakte kommunen gjennom alle fire årstider. Natur, kultur og folkeliv skildres.

Vi fortsetter gjennom hyttebyen Hunnedalen. Vi tar en avstikker til Gloppedalsura som blir omtalt som Nord-Europas største steinrøys. Den består av rasblokker som raste for ca. 10 000 år siden.

Mette av dagens mange inntrykk går turen tilbake til Sandnes og Stavanger.

UTENLANDSTUREN:

Iår går utenlandsturen til Nord Italia og Lago Maggiore.

Klikk på linken under for mere info om hotellet:

Reviews-Lido_Palace_Hotel-Baveno_Lake_Maggiore_Piedmont.html

PÅMELDINGSFRIST: 29 Mars 2019

(Påmeldingslisten lagt ut i foreningen)

Vi anbefaler en rask påmelding.  Deltakerbevis med depositum sendes ut i mars.

REISEFAKTA:

DATO: 27.08 – 03.09.   2019

PRIS: 15.950 ,–  kr per person i

dobbeltrom ved 25 – 42 betalende

Tillegg for enkeltrom  7 netter kr  1.890,-   maks  5  enkeltrom

Tirsdag 27 august:  Avreise fra Stavanger med SAS kl 06.00 via Kastrup til Milano Malpensa med ankomst kl.10.30

Etter ankomst møter vi vår buss som tar oss opp til innsjøen Lago Maggiore. Vi har med transferguide  på strekningen. Innsjekk på Hotel Lido Palace som ligger ca 700 meter fra sentrum i Baveno. Hotellet vårt ligger fint til i en park med utsikt på øya Borromäischen. Hotellet har 82 rom med toalett og dusj, telefon, tv og radio, hårtørrer og safe.  Hotellet har safe, veranda og terasse restaurant. Bar, privatstrand, basseng, tv og leserom .  Etter at vi har gjort oss kjent blir det servert 3 retters middag.

Onsdag 28. august:

Etter frokost er vi klar for en tur til Como. Guide er med oss og viser Como. Her kan man kjøpe seg lunsj og spasere og nyte det vakre området. Retur på ettermiddagen og mange vil nok se frem til å slappe av og bruke hotellets fasiliteter.  3 retters middag om kvelden.

Torsdag 29 august:

Etter frokost venter nok en fantastisk dag. Vi skal oppleve Lago Maggiore Express sammen med vår lokalguide. Vi går til jernbanestasjonen  og tar toget til Domodossola.  Deretter tur med den berømte Centvallibanen fra Domodosola gjennom dalføret Valle Vigezzo og videre til det maleriske området i Sveits som heter hundre dalene.  Vi ankommer Locarno hvor det passer å ta lunsj.  Her kan vi også beundre denne vakre byen.  Så skal vi på båttur ! Vi seiler med linjeskipet  til Baveno/Stresa . Vi får sett vakre landskapet fra nye vinkler mens skipet legger innom småstedene  ved innsjøen Maggiore. Vel i land rusler vi til hotellet vårt hvor vi senere samles til 3 retters middag.

Fredag 30. august:

Etter 2 dager med utflukter setter vi av dagen til bare ren avslapping og nytelse ved hotellet. Noen vil sikkert kaste seg ut i innsjøen mens and benytter basseng og solstoler. Sentrum er i gangavstand fra vårt hotell  så her har vi den store feriedrømmen.   Middag 3 retter om kvelden.

Lørdag 31. august:

Frokost før vi møter guide og rusler til kaien. Her venter privatbåt som tar oss ut til øya Isola Madre. Vi går i land og ser oss om før båtturen fortsetter til Isola Pescatori. Her kan man kjøpe seg lunsj og slappe litt av på egenhånd. Siden følger vi båten vår til øya Isola Bella hvor i legger til og ser idyllen. Deretter siste etappe inn til fastlandet og vi tas til  hotellet vårt. Så samles vi siden til 3 retters middag.

Søndag 1. sepember:

Frokost og i dag har vi en halvdagstur til Ortasjøen  på programmet.  Vi treffer guide og tar innleid buss til Omegna. Her møter vi linjeskipet  som tar oss ut til øya San Giulio. Videre med linjeskip til Orta.  Vi forlater båten i Pettenasco og tar bussen vår tilbake til hotellet.  3 retters middag om kvelden.

Mandag 2. september:

Frokost. I dag slapper  vi av  og gjør det man vil.  Noen vil sikkert ta en formiddagstur de 700 metrene til Baveno.

Vi samles til turen siste 3 retters middag på hotellet.

Tirsdag 3. september:

Frokost og vi takker vertskapet og møter  guide og buss for transfer til Milano Malpensa.

Kl. 11.20 reiser vi SAS via Kastrup og lander på Stavanger Lufthavn Sola kl 15.15.

PRISEN INKLUDERER:

Reiseleder fra Boreal Reiser

Flyreise med SAS tur / retur  inkl avgifter. 23 kg innsjekket bagasje + håndbagasje

All transfere  og dagsturer som nevnt i beskrivelsen

7 overnattinger i standard rom  med 7 frokoster og 7 stk 3 retters middager.

Alle utflukter som nevnt i beskrivelse

Lokal engelskspråkelig guide med på transfer og utflukter

Alle togturer og båtturer som nevnt

2 drikke til siste middag.

Serveringsoveraskelser fra vår reiseleder enkelte dager