Turer 2019

Dagsturen iår gikk til Lysefjorden & Sirdal.

Trykk på linken under og se bilder fra turen:

{%bilder fra turen}

I nydelig turvær var vi en flott gjeng ( 53 pensjonister) som satte oss på bussen tirsdag 4. juni 2019 ved  Stavanger Bussterminal kl 0800

Buss fra Boreal Reiser med sjåfør og lokalguide møtte for avreise. Servering av bussfrokost underveis.

Første etappe gikk til Lauvik hvor vi tok ferjen med avgang kl 09:30  som brakte oss langs Lysefjorden til Lysebotn

Lysefjorden er en av Norges mektigste fjorder. Den 42 km lange fjorden er fylt med opplevelser som Prekestolen, «Fantahålå», Kjerag, gamle gårdsbruk, fosser, geiter, seler, idylliske øyer og storslått natur.

Ankomst Lysebotn kl. 11.30.

VI kjørte hårnålsvingene opp til «Ørneredet» hvor dagens middag, hovedrett; kjøttkaker med tilbehør, dessert og kaffe ble servert.

Etter et meget godt måltid gikk ferden ned mot Sirdalen og Kvæven hvor vi gjorde et stopp ved Sirdal Fjellmuseum , en samling av flere bygg og gjenstander som viste den gamle bygdekulturen i Sirdal. Det eldste huset er fra 1770 årene. Inne i hovedbygningen en museumsutstilling  fra dagliglivet i Sirdal gjennom flere generasjoner. Bruk og høsting av naturen var en viktig del av dagliglivet.

Vi fikk høre  historien om Thorvald Meyer Heiberg som  kjøpte store landområder i Sirdals- Setesdals- og Lyseheiene. Landområdene delte han inn i jaktterreng og leide ut til blant annet adelsmenn fra England.  En av hyttene på museet vi besøkte var jakthytten til  Thorvald Meyer Heiberg

Etter dette meget interresante stoppet, fortsatte turen gjennom hyttebyen Hunnedalen og opp til  Gloppedalsura, som blir omtalt som Nord-Europas største steinrøys bestående av  rasblokker som raste for ca. 10 000 år siden.  Her ble det servert kaffe og vinerbrød hvoretter turen fortsatte via Vikeså til Sandnes og Stavanger.

Heldig som vi var med været  ble turen på alle måter vellykket.

UTENLANDSTUREN:

Iår går turen til Nord Italia

og Lago Maggiore.

Klikk på linken under å se bilder av hotellet vi skal bo på:

REISEFAKTA:

DATO: 27.08 – 03.09

OBS:

27 august møte på Sola flyplass senest

kl. 0430 for innsjekking.

Tirsdag 27 august:  Avreise fra Stavanger med SAS kl 06.00 via Kastrup til Milano Malpensa med ankomst kl.10.30

Etter ankomst møter vi vår buss som tar oss opp til innsjøen Lago Maggiore. Vi har med transferguide  på strekningen. Innsjekk på Hotel Lido Palace som ligger ca 700 meter fra sentrum i Baveno. Hotellet vårt ligger fint til i en park med utsikt på øya Borromäischen. Hotellet har 82 rom med toalett og dusj, telefon, tv og radio, hårtørrer og safe.  Hotellet har safe, veranda og terasse restaurant. Bar, privatstrand, basseng, tv og leserom .  Etter at vi har gjort oss kjent blir det servert 3 retters middag.

Onsdag 28. august:

Etter frokost er vi klar for en tur til Como. Guide er med oss og viser Como. Her kan man kjøpe seg lunsj og spasere og nyte det vakre området. Retur på ettermiddagen og mange vil nok se frem til å slappe av og bruke hotellets fasiliteter.  3 retters middag om kvelden.

Torsdag 29 august:

Etter frokost venter nok en fantastisk dag. Vi skal oppleve Lago Maggiore Express sammen med vår lokalguide. Vi går til jernbanestasjonen  og tar toget til Domodossola.  Deretter tur med den berømte Centvallibanen fra Domodosola gjennom dalføret Valle Vigezzo og videre til det maleriske området i Sveits som heter hundre dalene.  Vi ankommer Locarno hvor det passer å ta lunsj.  Her kan vi også beundre denne vakre byen.  Så skal vi på båttur ! Vi seiler med linjeskipet  til Baveno/Stresa . Vi får sett vakre landskapet fra nye vinkler mens skipet legger innom småstedene  ved innsjøen Maggiore. Vel i land rusler vi til hotellet vårt hvor vi senere samles til 3 retters middag.

Fredag 30. august:

Etter 2 dager med utflukter setter vi av dagen til bare ren avslapping og nytelse ved hotellet. Noen vil sikkert kaste seg ut i innsjøen mens and benytter basseng og solstoler. Sentrum er i gangavstand fra vårt hotell  så her har vi den store feriedrømmen.   Middag 3 retter om kvelden.

Lørdag 31. august:

Frokost før vi møter guide og rusler til kaien. Her venter privatbåt som tar oss ut til øya Isola Madre. Vi går i land og ser oss om før båtturen fortsetter til Isola Pescatori. Her kan man kjøpe seg lunsj og slappe litt av på egenhånd. Siden følger vi båten vår til øya Isola Bella hvor i legger til og ser idyllen. Deretter siste etappe inn til fastlandet og vi tas til  hotellet vårt. Så samles vi siden til 3 retters middag.

Søndag 1. sepember:

Frokost og i dag har vi en halvdagstur til Ortasjøen  på programmet.  Vi treffer guide og tar innleid buss til Omegna. Her møter vi linjeskipet  som tar oss ut til øya San Giulio. Videre med linjeskip til Orta.  Vi forlater båten i Pettenasco og tar bussen vår tilbake til hotellet.  3 retters middag om kvelden.

Mandag 2. september:

Frokost. I dag slapper  vi av  og gjør det man vil.  Noen vil sikkert ta en formiddagstur de 700 metrene til Baveno.

Vi samles til turen siste 3 retters middag på hotellet.

Tirsdag 3. september:

Frokost og vi takker vertskapet og møter  guide og buss for transfer til Milano Malpensa.

Kl. 11.20 reiser vi SAS via Kastrup og lander på Stavanger Lufthavn Sola kl 15.15.

PRISEN INKLUDERER:

Reiseleder fra Boreal Reiser

Flyreise med SAS tur / retur  inkl avgifter. 23 kg innsjekket bagasje + håndbagasje

All transfere  og dagsturer som nevnt i beskrivelsen

7 overnattinger i standard rom  med 7 frokoster og 7 stk 3 retters middager.

Alle utflukter som nevnt i beskrivelse

Lokal engelskspråkelig guide med på transfer og utflukter

Alle togturer og båtturer som nevnt

2 drikke til siste middag.

Serveringsoveraskelser fra vår reiseleder enkelte dager