Turer 2020

Dagsturen iår 2020 går gjennom Ryfast og deler av Ryfylke

Oppmøte Stavanger Byterminal (Jernbanen) Torsdag 14 mai Kl. 0815.

OBS: Turen er avlyst grunnet Corona Pandemien.

Bilderesultater for Ryfast tunellen bilder

Vi skal i dag oppleve Ryfast og kjøre gjennom deler av Ryfylke, passerer små bygder og idyllisk landskap.

Buss med sjåfør og reiseleder fra Boreal Reiser møter for avreise torsdag 14.mai. Avreisested blir fra Stavanger Byterminal (Jernbanen) kl. 08:30.

Første etappe kjører vi gjennom Ryfast, et fergefritt veisamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren som åpnet 30.desember 2019. Det kjøres gjennom tunnel som er 14,3 km lang og er verdens lengste og mest dyptgående undersjøiske veitunnel. Vi kommer opp i dagen på Solbakk i ytre Ryfylke.

Vi finner et passende sted å stoppe hvor vi spiser en enkel bussfrokost med kaffe.

Turen forsetter forbi Bjørheimsbygd og vi kommer frem til bygda Årdal.

Her besøker vi Skabelonen.

Bilderesultater for skabelonen

Dette er et unikt sted hvor vi finner norske eventyr utskåret i tre. Det er og trefigurer rundt i hele hagen. Dette stedet må oppleves, vanskelig å beskrive.  Her er utsalg av treprodukter, bilder og strikkeprodukter. Vi får servert bålkokt kaffe og saupskolter med smør og brun ost=store lapper. Vi sitter i gapahuk. Her er og en stor hage hvor man kan vandre i.

Videre går turen til  Årdal gamle kyrkje

Bilderesultater for Årdal gamle kirke

som er blant de mest særmerkte og vakre renessansekyrkjene i tre fra1600-tallet. Kirka er bygd i 3 etapper med den eldste delen fra 1619. Senere, da kirka ble for liten, har de sagd ut den ene brystveggen for å forlenge kirka, og slik fikk kirka en særpreget form. Innvendig har kirka flotte malte dekorasjoner av profeter, engler og blomster. Preikestolen og altertavlen ble dekorert av kirkemaleren Godtfred Hendtzschel

.

På tilbaketuren kjører vi innom Glasskjelleren i Bjørheimsbygd,

Bilderesultater for Glasskjelleren i Bjørheimsbygd bilder

drives av Astrid Vadla Ravnaas. Her lages mye flott i glass, unike smykker, fat og souvenirer.

Videre går turen i retning Jørpeland. Helleristninger på Solbakk passeres og vi ser ettterhvert Solspeilet plassert på Klungholmen, det er 8 meter høyt og rager 14moh.  Dette er et kunstverk og landemerke laget av Stian Heimlund Skjæveland. Solspeilet er dekorert med historiske symboler, runer og ornamenter og er omkranset av 8 bautasteiner.

Dagens middag inntar vi enten ved Holta Gård eller Rosehagen hvor vi spiser middag, dessert med kaffe.

Vi fortsetter mot Oanes. Her fra med ferge over til Lauvik.

Det kjøres riksveg 13 gjennom Sandnes tilbake til utgangspunktet.

Inkludert: Bussfrokost, servering Skabelonen.

Besøk Årdal gamle Kyrkje. Besøk i Glasskjelleren. Middag, dessert og kaffe Holta Gård eller Rosehagen på Jørpeland

Tillegg: Drikke til maten.

UTENLANDSTUREN:

(Avlyst inntil videre grunnet Corona Pandemien)

Stavanger Søemandsforening tur til Mallorca

PALMA NOVA- 2020.

Bilderesultat for Palma Nova

Bindende påmeldingsliste er lagt ut i foreningen. (Påmelding innen 6 mars)

Nyt sommeren  på frodige Mallorca. Vi reiser med charterfly og har eget opplegg på Mallorca. Vi bor bra  på Ola Hotel Panama i feriebyen Palmanova. Halvpensjon 7 netter med båttur og busstur innkludert. Bli med !

Avreise  Fredag 28. August..

Dag 1

Avreise med charterfly fra Sola kl 08.30 .  Måltid serveres om bord. Etter ankomst kl 11.45 i Palma kjører vi det korte stykke til feriebyen Palmanova hvor vi sjekker  inn på Ola Hotel **** hvor vi skal bo 7 netter.

Hotellet er Adult only (voksen hotell)  og har fått mange gode tilbakemeldinger for  hyggelig betjening,godt renhold , godt kjøkken og herlig basnngområde.

Under oppholdet har vi frokost og middager  inkludert. Øl vin min vann inkludert under middagene.

Bilderesultat for Palma Nova

Vi har lagt inn  tur med båt langs kysten. Ca 2 timer med  Semi Submerible Esmeralda  Dos,  en av dagene.

Bilderesultat for Palma Nova

En annen dag skal vi  se mere av Mallorca. Vi opplever øya med innleid buss og det blir an fin rundtur  med noen innlagte stopper.

Under oppholdet ellers er det daglig bussforbindelser inn til  hovedstaden Palma slik at vi får litt storbyfølelse og man kan shoppe og ellers besøke  noen av severdighetene i Palma.

Dagene ellers benyttes til å få feriefølelsen og slappe av på feriestedet.

Dag 8 . Fredag  4. September.    Transfer og kveldsfly til Stavanger.

Vi kan tilby følgende priser  ved  25 – 38  betalende.

Turpris     8 dager     kr 11.950,--

Tillegg for enkeltrom 7 netter kr  3.500,-

Turprisene dekker:

Flyreise t/r inkl avgifter og  bagasjeavgift

14 kg innsjekket bagasje  og 6 kg håndbagasje.

(Nytt av året)

1 måltid på flyet begge veier

Transfer flyplass – hotell – flyplass

7 overnattinger med 7 frokoster og 7 middager.

Vin, vann, øl og soft drinks til middagene.

Båttur som beskrevet i teksten.  Dagstur som beskrevet

NB: Husk reiseforsikring og gyldig  Europeisk Helsetrygdekort