Turer 2023

Dagstur Tirsdag 23. mai.

Farsetur på JÆREN – med innlagt kultur

Farse er ingen farse, men Jærens mest populære lunsjrett – til og med Erna falt for den. Dagstur på Jæren med lokalguide som guider både mat og jærlandskapet. Fra kysten i Hå til innlandet i Time med ny næringsvirksomhet og næringsinntak i Klepp

Avreise fra Stavanger Byterminal kl. 08.30.Påstigning underveise etter avtale. Turen går sørover til Bue hvor vi tar veien mot Jæren gjennom Matningsdalen og møter kystlandskapet i Hå fra Brusand og sørover.

I Sirevåg tar vi en pause på «Pauserommet» - som er det tidligere venterommet på togstasjonen, nå gjort om til spisested/butikk (klær og interiør). Vi holder oss til jærkulturen i matveien og får potetkake fra Roxman til formiddagskaffen. Mulighet for å handle med seg potetkaker hjem fra bakeriet rett over veien.

Fra Vigrestad bærer det opp mot Høgjæren ved å kjøre over Elgane. Fra Skjeret går veien gjennom Undheimsbygda opp til Sæland. Her møter vi Olaug og Siv Elise Seland som har gjort om bruken av driftsbygningen fra melkeproduksjon til fashion og motehus gjennom firmaet Woodling AS. I Fjøset finner vi fullt av varme ullklær, designet her på gården – vi får høre historien deres fra starten i 1999 og fram til i dag. Tid til å se på/prøve klær med gode priser for oss bussgjester.

Det nærmer seg lunsjtid. Idar hos Håland kjøtt venter på oss med farser enten i ett eller to brød og tilbehør. I Edeståvå hans står storskjermen på med Nrk-filmen om farsen på Jæren, og Idar tar oss med inn i farsehistoren som begynte på Domus Bryne på 70-tallet.

Hovedretten tar vi hos Idar, mens desserten «Nesheim-jenter» tar vi hos Ingebjørg i Køhlerpaviljongen. Med stedets historie dandert inn under kaffien.

Fra matkultur til annen kultur med guidet vandring gjennom Fritz Røed parken, som ligger ved Bryneånå – også kalt Kongo.  Parken inneholder ti skulpturer med stor spennvidde i både stil og størrelse, alle laget av kunstneren Fritz Røed. Skulpturene lever sammen med parken, med lyset, været og årstidene, og er en unik attraksjon hver eneste dag.

Jærbuen er driftige folk, det har vi opplevd gjennom turen. På Herikstad finner vi et av de siste næringstilskuddene – Jerseymeieriet. Vi stopper på tunet hvor vi møter Sonja Herikstad Skårland som tar i mot oss og gir oss innblikk i satsingen deres. I utsalget finner vi is produsert på gården og tar ettermiddagskaffen til den. I tillegg finner vi andre meieriprodukter samt kjøttvarer fra Jerseyfeet, Eplemost og andre lokalproduserte varer for salg i utsalget.

Mette på både mat, inntrykk og handel beveger vi oss via 1900-krysset hjemover mot Sandnes/Stavanger

Vi beregner å være tilbake ca. kl. 18.15/18.30 i Sandnes/Stavanger